

Facebook Ads nie bez powodu stał się podstawowym lub nawet jedynym narzędziem promocji wielu marek. Jeśli chcesz skutecznie wykorzystać to narzędzie w swoim biznesie, niezbędne jest zdobycie przynajmniej podstawowej wiedzy o reklamach na Facebooku. Skorzystaj z naszego poradnika “Facebook Ads dla początkujących” i dowiedz się, na co przede wszystkim powinieneś zwrócić uwagę!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego warto wybrać kampanie
- Facebook Ads spośród wielu innych miejsc promocji.
- Jak stworzyć reklamę na Facebooku krok po kroku.
- Jakie są rodzaje reklam na Facebooku.
- Jakie cele reklamowe oferuje nam narzędzie Facebook Ads.
- Czym jest targetowanie reklam.
- Ile kosztuje reklama na Facebooku.
Reklama na Facebooku – jak zacząć
Czasy, w których bezpłatne działania marketingowe, w tym organiczne działania w social mediach, przyniosły natychmiastowe zwiększenie sprzedaży, minęły – może nawet bezpowrotnie.
Nie ma w tym nic dziwnego. Zarówno Facebook, jak i inne platformy social media, nie są zainteresowane bezpłatnym tworzeniem miejsca spotkań dla użytkowników – chcą na nim zarabiać. Monetyzują swoją działalność głownie na emisji reklam. Dawanie miejsca na skuteczną, bezpłatną promocję nie leży w interesie tych olbrzymich graczy.
Nie oznacza to jednak, że z bezpłatnych, organicznych działań należy rezygnować (dlaczego? Dowiesz się w tym artykule!), oznacza natomiast, że dla zwiększenia skuteczności powinniśmy wspierać je płatną promocją.
Dla wszystkich zainteresowanych kampanią w mediach społecznościowych, a konkretnie reklamą na Facebooku, mamy dobrą wiadomość! Facebook Ads cały czas jest jedną z najtańszych reklam na platformach CPP. Reklamy w Google Ads, czy na LinkedIn obiektywnie kosztują więcej. Dlatego też to właśnie kampania na Facebooku jest polecana dla tych, którzy dopiero zaczynają reklamować się w Internecie i nie chcą lub nie mogą przeznaczać pokaźnego budżetu na promocję.
Rodzaje reklam w Facebook Ads
Przed stworzeniem swojej pierwszej kampanii na Facebooku warto poznać opcje, jakimi dysponujemy, jeśli chodzi o rodzaj reklamy. Poniżej znajdziesz wszystkie typy reklam na Facebooku.
Reklama w formie obrazu – reklama graficzna
Reklama w formie obrazu jest najprostszą, jak i najpopularniejszą formą reklamy. Większość reklam, które widzisz na Facebooku, zaliczają się właśnie do tego rodzaju.
Reklama składa się z grafiki, copy (tekstu reklamowego) oraz najczęściej odnośnika do strony, którą chcemy, żeby odwiedził użytkownik.
Kilka informacji, o których trzeba pamiętać:
- Wymiary grafiki nie mogą być mniejsze niż 600 pikseli (wysokość i szerokość).
- Facebook zrezygnował już z ograniczenia, jeśli chodzi o powierzchnię, jaką może zająć tekst na grafice. Dalej jednak nie można przesadzać z ilością tekstu – im mniej atrakcyjna i estetyczna reklama, tym gorsze będą jej efekty.
- Ilość znaków zalecana przez Facebooka w tekście reklamowym to 150 znaków (dłuższe teksty mogą nie wyświetlać się w całości na urządzeniach mobilnych).
- Facebook daje nam do wyboru kilka różnych “przycisków” wzywających do działania – wyślij wiadomość, więcej informacji, zadzwoń. Musimy zastanowić się, który najlepiej sprawdzi się w naszej sytuacji.
Reklamy karuzelowe
Reklama karuzelowa to format, który składa się kilku kart – każda z nich może posiadać zdjęcie lub film, podpis i link do strony. Karuzele zdjęć dają możliwość zaprezentowania kilku produktów/usług czy informacji o firmie w jednej kreacji reklamowej.
Grafiki czy wideo umieszczone w kreacji reklamowej muszą mieścić się w proporcji 1:1.
Reklamy wideo
Kolejnym popularnym formatem reklamowym jest reklama wideo. Filmy są jedną z bardziej angażujących form komunikatów, dlatego coraz częściej zastępują reklamy oparte na statycznej grafice.
Facebook dopuszcza niemal wszystkie formaty wideo, w tym również pliki z rozszerzeniem .GIF.
Długość filmiku nie powinna być krótsza niż jedna sekunda i dłuższa niż 240 minut. Rekomendowany przez Facebooka czas trwania filmu to 15 sekund.
Pokaz slajdów
Reklama w formie pokazu slajdów, jak sama nazwa wskazuje, składa się z kilku grafik (slajdów), które są po sobie wyświetlane. Dodatkową opcją jest możliwość dodania podkładu muzycznego, jak i personalizowanie swojej reklamy przez dobór odpowiednich przejść między slajdami.
Kolekcje
Kolekcje są formatem przeznaczonym dla urządzeń mobilnych. Ten format reklamy zainteresuje głównie sklepy internetowe, ponieważ służy do atrakcyjnego zaprezentowania produktów ze sklepu. Reklama składa się z obrazu głównego lub wideo i listy produktów. Po kliknięciu okładki reklamy na ekranie użytkownika wyświetlają się produkty reklamodawcy wraz z ceną.
Materiał błyskawiczny – kanwa
Reklama w formie materiału błyskawicznego jest połączeniem wszystkich powyższych formatów reklamowych. Użytkownik korzystający z urządzenia mobilnego, klikając reklamę, uruchamia ją w trybie pełnoekranowym, a następnie ma możliwość przeglądania zdjęcia, karuzeli, kolekcji czy obejrzenia wideo.
Reklama na Facebooku krok po kroku
Wiesz już, jak ważnym medium promocji jest system Facebooka/Meta (Facebook i Instagram) i z jakich typów reklam możesz skorzystać. Przejdźmy więc do najważniejszego punktu: jak zrobić reklamę na FB?
Poniżej, w dużym skrócie, prezentujemy absolutne podstawy Facebook Ads.
Jeśli jesteś właścicielem firmy, najwygodniejszym sposobem na zorganizowanie Twoich działań na Facebooku jest Menedżer firmy. Menedżer firmy jest narzędziem, które pozwala na dodanie zasobów takich jak: strona na Facebooku i konto na Instagramie. Właśnie w tym miejscu możesz skonfigurować Pixela (narzędzie zbierające dane aktywności użytkowników na Twojej stronie), stworzyć Menedżera reklam, jak i dodać swoich współpracowników.
Aby rozpocząć tworzenie reklamy, musisz przejść do Menedżera reklam, nacisnąć przycisk “Utwórz” i wybrać dopasowany do swoich potrzeb cel reklamowy (szczegółowym opisem celów reklamowych zajmiemy się w kolejnym podrozdziale artykułu).
W tym momencie na pewno już zauważyłeś, że pojedyncza kampania reklamowa składa się z:
- Zestawu reklam, w którym określasz między innymi wybraną przez siebie grupę docelową, umiejscowienia reklamy, jak i budżet na pojedynczy zestaw reklam.
- Kreacji reklamowej, zbudowanej z grafik, wideo, katalogów produktów i tekstów, jak i innych materiałów, które będą emitowane odbiorcom reklamy.
Przygotowując kampanię na Facebooku, musimy więc zastanowić się, jaka grupa odbiorcza z największym prawdopodobieństwem zainteresuje się naszym produktem bądź usługą, a następnie stworzyć angażujący i wyróżniający się materiał reklamowy.

Cele marketingowe dostępne na Facebooku
- Rozpoznawalność marki – algorytm Facebooka dociera właśnie do tych osób, które z największym prawdopodobieństwem zapamiętają Twoją reklamę. Innymi słowy, reklama zostanie wyświetlona tym osobom, które w największym stopniu mogą zainteresować się ofertą.
- Zasięg – ten cel reklamowy jest nastawiony na pozyskanie jak największej liczby wyświetleń. Reklama ma na celu wyświetlić się jak największej liczbie użytkowników.
- Ruch – reklamy na Facebooku z celem ruch, mają za zadanie przekierować jak najwięcej osób na stronę docelową. Są wyświetlane tym użytkownikom, którzy z najwyższym prawdopodobieństwem klikną w link.
- Aktywność – reklamy są nakierowane na uzyskanie jak największej liczby interakcji pod materiałem reklamowym.
- Instalacja aplikacji – cel reklamowy dedykowany osobom promującym swoje aplikacje.
- Wyświetlenia filmu – algorytm dociera do osób, które z największym prawdopodobieństwem obejrzą materiał wideo.
- Pozyskiwanie kontaktów – cel reklamowy służący pozyskiwaniu leadów – adresów e-mail i numerów kontaktowych osób potencjalnie zainteresowanych ofertą.
- Wiadomości – wybór tego celu pozwoli zwiększyć liczbę otrzymywanych wiadomości.
- Konwersje – w przypadku tego celu reklamowego, algorytm Facebooka będzie wyświetlał materiał reklamowy tym osobom, które z największym prawdopodobieństwem wykonają dane działanie na stronie (konwersję). Konwersją może być dodanie produktu do koszyka, zakup czy wysłanie zapytania.
- Sprzedaż z katalogu – reklamy stworzone na podstawie tego celu reklamowego będą wyświetlały automatycznie dobrane produkty z naszych katalogów produktów.
Co to jest targetowanie reklam na Facebooku?
Targetowanie reklam na Facebooku to nic innego, jak określenie grupy, której ma się wyświetlać dana reklama. Grupę docelową określa się na poziomie zestawu reklam. W tym miejscu określasz, jakim językiem ma się posługiwać odbiorca reklamy, jego płeć, wiek, lokalizację, jak również, przechodząc do targetowania szczegółowego, jego zainteresowania, zatrudnienie i zachowania.
Możliwość szczegółowego targetowania reklam jest jedną z ważniejszych funkcji, jaką spełniają Facebook Ads. Dzięki targetowaniu reklam możesz dotrzeć do tych osób, które będą potencjalnie zainteresowane Twoim produktem. Ustalenie grupy docelowej komunikacji powinno być pierwszym krokiem przygotowywania kampanii. Kreacja reklamowa, jak i sam produkt, powinny być dopasowane do konkretnych potrzeb konsumentów.Tylko w takim wypadku odpowiednie targetowania samej reklamy przyniesie wymarzony efekt.
Ile kosztuje reklama na Facebooku?
Na pytanie “Ile kosztuje reklama na Facebooku?” nie można udzielić jednej odpowiedzi. Jest to kwestia bardzo indywidualna i wynika z kilku czynników. Jednym z czynników wpływających na cenę reklamy na Facebooku jest liczebność grupy docelowej – im węższa grupa docelowa, tym droższa stawka za kliknięcia/wyświetlenia reklamy. Kolejną kwestią jest wybrany cel reklamowy – inaczej wyglądają koszty kampanii skierowanej na aktywność pod postem, a inaczej kampanii skierowanej na zakup produktów z katalogu.
W praktyce kampania na Facebooku może kosztować Cię 50 zł, jak i kilka tysięcy. Nie jest to jednak powód do zmartwień, ponieważ to Ty sam decydujesz, ile chcesz przeznaczyć na reklamę i jaki ma być jej ostateczny koszt.
Płatna reklama na Facebooku, dzięki odpowiednim ustawieniom, może być w dużej mierze dostosowana do Twoich możliwości finansowych i planów biznesowych, dzięki czemu jest to idealne medium zarówno dla rynkowych gigantów, jak i małych i średnich firm.
Reklama na Facebooku – czy warto
Wiele osób i firm uważa, że reklamowanie się na Facebooku jest przysłowiowym “wyrzucaniem pieniędzy w błoto” i rzeczywiście tak jest, jeśli działa się nieumiejętnie. Mając z tyłu głowy negatywne doświadczenia z reklamami, nie można dziwić się rodzącemu się pytaniu: ”czy warto reklamować się na Facebooku?”
Większość laików mających kontakt z reklamą na Facebooku rozumie ją jako promowanie postów czy promowanie strony.
Mam nadzieję, że Ty, drogi czytelniku, wiesz już, że kampanie na Facebooku mają do zaoferowania dużo więcej. Dzięki wachlarzowi celów reklamowych, możliwości precyzyjnego targetowania, jak i oferowanym formatom reklamowym, reklamy Facebook Ads mogą znacznie poprawić ruch na stronie i poziom sprzedaży. Zaplanowanie skutecznej kampanii nie jest jednak tak proste, jakby mogło się wydawać.
Jeśli potrzebujesz w tym zakresie pomocy, skontaktuj się z nami!