

Marketing internetowy- albo go kochamy, albo nienawidzimy. Chociaż budzi skrajne uczucia, jedno jest pewne – bez niego nasz biznes może pozostać niezauważony, w cieniu naszej konkurencji. Bardzo często małe i średnie firmy, przez brak odpowiedniej wiedzy, czy zasobów, działają “na czuja” narażając się na straty i utraconych klientów.
- Jak nie dać się przytłoczyć i zacząć wykorzystywać potencjał marketingu internetowego?
- Czym, tak naprawdę, jest e-marketing?
- Czy warto w niego inwestować?
Prezentujemy kompleksowy przewodnik po narzędziach promocji online.
Czym jest marketing?
Kiedy słyszymy hasło “marketing” często pierwszą myślą, która pojawia się w naszej głowie, jest nachalna sprzedaż, reklama, czy też natarczywe promocje. Działy marketingu w firmach, często obarczane są przez współpracowników winą za generowanie dodatkowej pracy, czy tworzenie niepotrzebnych kosztów. Powyższe myślenie wynika jednak z braku zrozumienia znaczenia marketingu i jego głównej misji. Marketing, w swej najdoskonalszej formie, nie zamyka się jedynie w obszarze promocji, ale przenika wszelkie działania i szczeble organizacji, w celu stworzenia spójnej i wartościowej komunikacji z klientami zarówno zewnętrznymi i wewnętrznymi.
Według Petera Druckera „celem marketingu jest sprawić, żeby samo sprzedawanie nie było potrzebne”. Philip Kotler i Kevin Lane Keller natomiast, definiują marketing jako działania polegające na rozpoznaniu i zaspokajaniu ludzkich potrzeb.
W wąskim znaczeniu pojęcia, marketing możemy rozumieć jako wszelkie działania, występujące na poziomie produktu, ceny, promocji i dystrybucji, wspierające sprzedaż i komunikację z potencjalnym nabywcą.
Jak wynika z powyższych definicji, celem marketingu nie jest jedynie zwiększenie sprzedaży, a budowanie długotrwałej i dwustronnej relacji z klientem. Wiemy już, czym jest marketing, możemy teraz przejść do pojęcia marketingu internetowego.
Co to jest marketing internetowy
Marketing internetowy/e-marketing ma za zadanie budowanie pozytywnego wizerunku marki, wspieranie sprzedaży produktów i usług w Internecie. Innymi słowy odpowiada za widoczność firmy w sieci.
W obecnych czasach, kiedy Internet przenika prawie każdy obszar naszego życia i większość aktywności przenosi się do wirtualnej rzeczywistości, obecność biznesu w sieci stała się nieunikniona. Bardzo często, to, czy firma podejmuje działania online, decyduje o jej istnieniu na rynku.
Brzmi brutalnie? Stety, albo niestety, takimi prawami rządzi się nasza ówczesna rzeczywistość. Można to zaakceptować i działać, albo pogodzić się z porażką.
Różnice między marketingiem internetowym, a marketingiem tradycyjnym
Działania e-marketingowe, w porównaniu do marketingu tradycyjnego wyróżniają się:
- dwustronnością – odbiorcy mają możliwość natychmastowego feedbacku,
- targetowaniem– selekcja grup odbiorców ze względu na pożądane cechy/ sposoby zachowań/ miejsca w lejku zakupowym,
- większą personalizacją – dopasowanie komunikatu, do odpowiedniego segmentu klientów,
- możliwością dynamicznego wprowadzania poprawek i zmian do materiału reklamowego,
- mierzalność efektów,
- nie jest ograniczony przez miejsce (dotarcie globalne/ lokalne),
- niższy koszt upragnionego wyniku.
Marketing internetowy – rodzaje marketingu internetowego
Internet to potężne, prężnie rozwijające się narzędzie komunikacji. Miliardy osób na całym świecie są aktywnymi użytkownikami sieci, co stwarza ogromny, nieporównywalny z żadnym istniejącym dotychczas, rynek wymiany informacji, ale także towarów i usług.
Aby dobrze wykorzystać potencjał Internetu w obszarach sprzedaży, należy zgłębiać wiedzę o marketingu internetowym oraz jego rodzajach. Jest to dziedzina obszerna, a zachodzące w niej zmiany mają charakter bardzo dynamiczny, stąd wymaga ona ciągłego zainteresowania i nieustannego doskonalenia się w jej znajomości.
Przykłady oraz krótką charakterystykę najbardziej znanych działań marketingowych w obszarze wirtualnym znajdziesz poniżej.
Pozycjonowanie – SEO, linkowanie, marketing treści
Pozycjonowanie strony internetowej to szereg zadań, mających na celu pojawienie się strony internetowej możliwie najwyżej w wynikach wyszukiwania np. Google. Zadania mają na celu przypodobanie się robotom, algorytmom wyszukiwarki, nieustannie analizującym treści zamieszczone w internecie i dopasowującym te treści pod zapytania wpisywane w okno wyszukiwarki przez użytkowników Internetu. Sympatia botów zależy od wielu czynników, na które musi zwrócić uwagę osoba odpowiedzialna za widoczność strony w wynikach wyszukiwania, a więc pozycjonowanie.
Pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce jest zadaniem trudnym, długotrwałym, a jego efekty widoczne są często dopiero po długim czasie.
Na termin “pozycjonowanie” składają się trzy czynniki:
- SEO (optymalizacja treści na stronie oraz optymalizacja struktury i kodu strony),
- content marketing (marketing treści)
- oraz linkowanie.
Każdy z nich niesie za sobą ogromne korzyści, jednak niestaranne wykonanie czynności związanych nawet z jednym z nich, może spowodować nieefektywność całych działań pozycjonujących. Należy więc pamiętać, aby wszystkie elementy pozycjonowania wykonywane były kompleksowo oraz starannie, w oparciu o wiedzę i doświadczenie.

SEO – optymalizacja treści, struktury i kodu witryny
Działania SEO skupiają się wokół dostosowania elementów strony do wytycznych określonych przez Google, jako atrakcyjne dla jego robotów. Atrakcyjność ta ma swoje odniesienie w pozycji strony internetowej w wyszukiwarce. Jest więc o co walczyć, gdyż wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania często niesie za sobą ogromne korzyści i powoduje dotarcie do dużej liczby odbiorców.
Zoptymalizowany tekst powinien być jasny dla odbiorców, zarówno ludzi, jak i botów. Powinien być więc pisany w sposób poprawny ortograficznie, gramatycznie oraz składniowo. Tekst powinien być ponadto ciekawy, skupiający uwagę i merytorycznie poprawny. Istotnym elementem są słowa kluczowe, które w głównej mierze przykuwają uwagę botów. Powinny być one możliwie często, ale estetycznie wplecione w tekst, jednak należy pamiętać, że tekst nie powinien składać się tylko ze słów kluczowych!
Optymalizacja struktury i kodu strony internetowej pod kątem SEO skupia się przede wszystkim na działaniach mających usprawnić działanie witryny, a więc prędkość ładowania, brak błędów, przejrzystość witryny, efektywną nawigację i przemyślaną strukturę. Bardzo istotnym jest również dostosowanie witryny do użytkowania jej na za pomocą sprzętów takich jak komputer, smartfon, tablet, a także telewizor czy smartwatch.
Efekty działań SEO często można określić jako opóźnione w czasie. Zdarza się, że działania prowadzone przez wiele miesięcy, dopiero po dłuższym czasie, nieoczekiwanie przynoszą zamierzone korzyści. Optymalizację pod kątem SEO należy więc traktować jako inwestycję w przyszłość, która, pod warunkiem, że będzie prowadzona starannie, sumiennie oraz regularnie, przyniesie wiele dobrego.
Link building – linkowanie
Linkowanie to szereg działań mających na celu pozyskiwanie odnośników do naszej witryny w innych witrynach. Po pierwsze warto więc, aby nasza strona była atrakcyjna, nasze działania prowadzone na możliwie szeroką skalę, aby było co linkować. Należy jednak pamiętać, że to, na jakiej witrynie jesteśmy wspominani ma ogromne znaczenie. Strona musi być prawidłowo prowadzona, nie może być miejscem spamu, powinna mieć wysoką pozycję w wyszukiwarce. Jeden link zamieszczony w wysoko ocenianej stronie jest cenniejszy niż dziesiątki, może nawet setki linków w stronach, które oceniane są nisko.
W linkowaniu pomóc mogą popularne w ostatnich latach artykuły sponsorowane. Perswazja, umiejętność sprzedaży, lekkie pióro – to elementy, które pomogą stworzyć wartościowy tekst, który doposażony w linki i umieszczony na zewnętrznej witrynie, może przynieść wiele odwiedzin naszej strony. W tym przypadku także należy pamiętać, aby artykuły umieszczane były w dobrze pozycjonujących się, wartościowych miejscach.
Content marketing – marketing treści
Content marketing to budowanie relacji z odbiorcami w oparciu treść. Dzięki odpowiednio formatowanemu tekstowi, grafikom, treściom multimedialnym możemy zyskać ruch na stronie, ale także budować świadomość marki, zbliżać do siebie potencjalnych klientów czy nawet wzmacniać własny autorytet wśród odbiorców.
Na content marketingu treści składają się wszelkiego rodzaju artykuły blogowe, także sponsorowane, wpisy w mediach społecznościowych, e-booki, poradniki, landing pages, ale także treści multimedialne jak grafiki czy wideo.
Oprócz wspomnianych wcześniej korzyści content marketingu związanych z interakcją z odbiorcami, należy pamiętać o innej, bardzo istotnej, mianowicie wpływie marketingu treści na pozycjonowanie strony w przeglądarce.
Strona internetowa zbudowana jest z treści, których optymalizacja powoduje wyższą lub niższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Podstawą SEO jest więc treść, która musi być tworzona w sposób merytoryczny, rzetelny oraz atrakcyjny dla odbiorcy. Dobrze przygotowane treści pomogą skierować użytkownika sieci na naszą witrynę, a następnie przyciągną jego uwagę i przekonają go do skorzystania z naszej oferty.
Kampanie reklamowe Google Ads, czyli SEM
Istnieje płatna metoda, zwiększenia widoczności naszej reklamy, na przykład w wyszukiwarce Google czy w różnych witrynach w Internecie. Taka metoda nazwana została określeniem SEM, które jest skrótem od Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych. Jak się pewnie domyślasz, są sytuacje, w których jest ona bardzo skuteczna.
SEM to rodzaj płatnej kampanii reklamowej. Aby stworzyć płatną reklamę należy opracować materiały, z pomocą których chcemy pokazać się światu, na przykład pozyskać słowa kluczowe z pomocą narzędzia Planer Słów Kluczowych czy stworzyć materiały graficzne lub wideo do wyświetlania w obszarach reklamowych.
Przy tworzeniu marketingu w wyszukiwarkach internetowych bardzo przydatnym może okazać się narzędzie Google Ads.
W narzędziu Google Ads możemy wyróżnić:
- kampanie typu search, czyli reklamy zbudowane z tekstu, wyświetlane w wynikach wyszukiwania, mające na celu wywołanie ruchu na witrynie;
- kampanie PLA, czyli reklamy nastawione w pełni na sprzedaż, których celem jest możliwie najwyższy współczynnik konwersji;
- kampanie displayowe, czyli kampanie graficzne, w których odpowiednio przygotowane grafiki wyświetlane są na różnych, często powiązanych tematycznie ze stroną lub historią użytkownika, witrynach;
- kampanie YouTube, czyli kampanie wideo, które wyświetlają się użytkownikom platformy YouTube przed, w trakcie lub po obejrzanym filmie.
Social media marketing – marketing społecznościowy
Według raportu Digital 2021 z mediów społecznościowych korzysta blisko 54% całej światowej populacji, co daje liczbę 4,2 miliarda osób na całym świecie. Fakt ten może dyskretnie sugerować, że social media to rynek potężny, stwarzający zagrożenia, ale przede wszystkim wielkie szanse i możliwości.
Potencjał Internetu i mediów społecznościowych od wielu lat trafia do świadomości kolejnych setek tysięcy osób. W trakcie kilkunastu lat, Internet z nowości, stał się codziennością. Stworzyło to niejako przymus, aby do tej nowej rzeczywistości się dostosować.
Media społecznościowe pełnią ogromną rolę w środowisku biznesowym. Bardziej sprytni zarządcy, będący bacznymi obserwatorami zmian technologicznych, potrafili w już wiele lat temu dostrzec potencjał Internetu oraz social mediów i zaimplementować je w działania swoich przedsiębiorstw. Za nimi, można rzec lawinowo, cały świat, zarówno w obszarze prywatnym, jak i w środowisku biznesowym, zaczął przenosić swoje działania do Internetu.
Działania w social mediach często wydają się nieskomplikowane, wręcz proste. Takie myślenie jest jednak dużym błędem. Możliwe, że jeszcze kilka lat temu, schematy i procesy postępowania w mediach społecznościowych, mogące przynieść sukces w postaci dotarcia do wielu odbiorców oraz sukcesów finansowych, były znacznie mniej skomplikowane. Jednak wraz z wciąż rozwijającym się rynkiem, ilością podmiotów w nim skupionych, wysiłek jaki musimy włożyć, aby wyróżnić się na tle konkurencji, znacznie wzrósł.
Internet oferuje bogaty wachlarz mediów społecznościowych. Są ich tysiące, dzielą się na dziesiątki kategorii i większość z nich ma swoich zagorzałych zwolenników. Skupmy się jednak na najbardziej popularnych, na których obecność może przynieść duże korzyści w 2022 roku.
Dowiedz się więcej o marketingu w social mediach!
Facebook to najbardziej popularny portal społecznościowy. Jest on kompleksową maszyną do działań marketingowych dla przedsiębiorców. Narzędzia biznesowe, które posiada, istnieją od wielu lat, są stale udoskonalane oraz modyfikowane.
Na Facebooku można prowadzić promocję płatną i bezpłatną. W różnicach je dzielących i specyfikacji, można je porównać do SEO i SEM. Promocja bezpłatna/organiczna opiera się o prowadzenie profilu, zamieszczanie ciekawych, wartościowych treści, interakcję z odbiorcami, uczestnictwo i aktywność w różnych grupach. Można dotrzeć do wielu zainteresowanych osób nie wydając na Facebooku ani złotówki, jednak wymaga to ciągłej, sumiennej pracy. Płatna kampania, w porównaniu z działaniami organicznymi, daje zdecydowanie szybsze efekty, ale wymaga także przeznaczenia na nią odpowiedniego budżetu. Płatny Facebook obsługiwany jest przez narzędzie Facebook Ads, które pozwala na emitowanie reklam zarówno na Facebooku, jak i Instagramie.
Innym atrakcyjnym dla użytkownika elementem jest Pixel Facebooka. Jest to kod, generowany w naszym Menedżerze Reklam, który następnie wklejamy w kod naszej strony internetowej. Ma on za zadanie zbierać informacje o odwiedzinach naszej strony, które w uporządkowany sposób pojawiają się w panelu sterowania w portalu Facebook.
Odkryj 8 powodów, dla których warto pojawić się na Facebooku!
Miejscem, które zrzesza ponad 500 milionów użytkowników na całym świecie jest Instagram. Początkowo miejsce dla hipsterów i alternatywek, stało się dla niektórych portalem społecznościowym ważniejszym niż Facebook. Każdego dnia na Instagramie pojawia się blisko 100 milionów postów, co stawia go w czołówce światowych “graczy”.
W ostatnich latach Instagram bardzo rozwinął się w obszarze reklam sponsorowanych. Są one obsługiwane z poziomu narzędzia Facebook Ads. Ponadto, na Instagramie wprowadzona została strefa zakupów “Sklep”, do której prowadzi osobna ikona torebki, znajdująca się w dolnym panelu aplikacji. Znajdziemy tam głównie produkty i sklepy odpowiadające naszym zainteresowaniom i aktywności w portalu Instagram. Różnego rodzaju reklamy wyświetlają się między innymi w postach oraz relacjach, tzw. instastories. W ostatnich miesiącach, prawdopodobnie w związku z rosnącym, ogromnym wzrostem popularności aplikacji TikTok oraz samego formatu treści, czyli krótkich, kilkusekundowych nagrań wideo, na Instagramie pojawiła się forma Reels, czyli tak zwane rolki. Z każdym dniem rolki zyskują coraz większą popularność.
Tak jak Facebook, Instagram oferuje dotarcie swoimi treściami do interesujących nas, jasno sprecyzowanych odbiorców. Portal wyróżnia się jednak #hashtagami, które nie są tak popularne na innych platformach. W oparciu o trafne dobranie hasztagów, mogą one spowodować sukces lub porażkę publikowanych treści.
Z pomocą przy skutecznym prowadzeniu profilu na Instagramie przychodzą wielkie firmy, jak Nike, Adidas, H&M czy Starbucks, których pracownicy doskonale znają specyfikę działania tego portalu, a analityczna obserwacja ich działań może nasunąć nam wiele trafnych pomysłów.
LinkedIn to portal z zupełnie innego świata niż Facebook i Instagram. Jest on portalem biznesowym, na którym aktywne profile prowadzą osoby chcące nawiązywać kontakty biznesowe z innymi użytkownikami. Na portalu tym nie są do końca ważne Twoje zainteresowania czy ulubiona muzyka, nie znajdziesz tu prawdopodobnie także zdjęć z wakacji obserwowanych przez siebie osób. Na LinkedIn liczy się wykształcenie, doświadczenie, współprace i umiejętności.
Początkowo LinkedIn opierał się głównie na kontach indywidualnych, jednak w ostatnich latach portale firmowe zaczęły rosnąć w siłę. Portal oferuje narzędzia biznesowe, które ułatwiają prowadzenie profilu firmowego oraz tworzenie dostosowanych do polityki witryny reklam. Z LinkedIn korzysta w Polsce około 3 miliony osób. Może to spowodować, że pod swoim wpisem nie otrzymasz kilkudziesięciu reakcji, jak na Facebooku czy Instagramie, ale w zamian otrzymasz kilka, które mają dużą szansę zbudowania nowych relacji biznesowych.
Szukasz profesjonalnej agencji i chcesz zainwestować w marketing internetowy?
Jeżeli udało Ci się dotrzeć do tego miejsca, z pewnością sporo już wiesz o marketingu w Internecie. Zdajesz sobie sprawę, że część zadań dasz radę wykonać samodzielnie, jednak pewnie czujesz także, że niektóre są bardziej skomplikowane. Zarówno te pozornie łatwe zadania, jak i te trudne warto zlecić profesjonalistom.
Nasza agencja oferuje kompleksowe usługi marketingowe w Internecie, które łączą planowanie działań, organizowanie ich oraz wykonywanie oraz podsumowanie. Po przeprowadzonym etapie prac otrzymasz raport, który przedstawi Ci efekty naszej pracy.